De decembermaand van Nathalie.

Nathalie vindt de december maand altijd best spannend. Die verklede man met die baard. “Papa en mama zeggen altijd dat hij verkleed is maar het lijkt toch zo echt!!” Op de Woutershof wordt er al vroeg aandacht aan besteed en is iedereen er vroeg vol van. En wanneer het dan dichter bij 5 december komt wordt het steeds spannender. Nathalie heeft een paar keer haar schoen gezet en kreeg er dan iets lekkers en een klein cadeautje in.

Met Kerst heeft Nathalie met het gezinnetje lekker bij zus Kimberly en haar vriend Ian gegeten. Iedereen nam iets lekkers mee en zo kwamen de heerlijkste gerechten op tafel en van Nathalie een lekker toetje. Het was gezellig en er werd gesmuld en genoten. Allemaal hadden we loodjes getrokken en leuke cadeautjes gekocht. Om de beurt deed iemand de ogen dicht en werd een cadeau aangewezen. Als klap op de vuurpijl gingen we allemaal naar boven om naar het nieuwe babykamertje te kijken. Dat vond Nathalie heel gaaf want ze wordt binnenkort tante!

Met oud en nieuw zijn we in de nacht naar vrienden geweest en dat was heel gezellig! Gelukkig voor Nathalie waren er dit jaar wat minder knallen.

Groetjes familie van Heijningen.

Het kerstfeest van Chimène

Chimène heeft leuk geholpen met het optuigen van de boom die vanaf 11 december in de kamer stond. En die boom heeft prachtig gestaan tot na de jaarwisseling, en geen naald verloren. Maar ja, dat is ook wel logisch met een kunst kerstboom.

De jaarwisseling hebben we thuis gevierd. Chimène heeft ‘s avonds lekker geslapen. Rond 23:30 uur is ze wakker gemaakt en om 00:00 uur geproost en vervolgens vanuit huis naar het (weinige) siervuurwerk gekeken.

Hieperdepiep hoera: Tessa 20 jaar

Wat een mazzel als je op zaterdag 23 oktober jarig bent en dan ook de contactmiddag gepland staat.

Dus op zaterdag mijn verjaardag gevierd met mijn vriendinnen en vrienden van VEME, op zondag uitgebreid met mijn familie en op maandag nog een keer met mijn collega’s op Woutershof.

Dat is pas echt jarig zijn!

Hieperdepiep hoera: Glenn 26 jaar

Glenn was 8 december jarig. Hij is 26 jaar geworden.

Hij was die dag vrij maar helaas door de Corona-maatregelen hebben we zijn verjaardag niet gevierd. Gelukkig wel kunnen face-timen met familie, maar dat is toch niet zo leuk als ‘echte’ visite. Wel hadden we een lekker gebakje bij de koffie en mocht hij kiezen wat we aten die dag. Dat werd lekker Chinees eten.

Op de dagbesteding heeft hij nog wel getrakteerd.

Het favoriete recept van Nienke: Omeletrol met spinazie

Nienke is gek op eieren en spinazie, dus dit is een geslaagde combi.

Ingrediënten voor 1 persoon:

•                2 eieren

•                scheutje melk

•                peper en zout

•                Handje fijngehakte spinazie

•                3 cherrytomaten

•                2 eetlepels geraspte kaas

•                boter of margarine

Bereiding

Verwarm de oven op 200 graden. Doe de eieren en melk met een snuf peper en zout in een kom. Kluts door elkaar. Verhit een boter of margarine in een middelgrote (ovenvaste) koekenpan en schenk het eiermengsel hierin. Verdeel de spinazie erover en de in vieren gesneden cherrytomaten. Als ze bovenzijde bijna helemaal gestold is klap je met een spatel twee zijkanten naar binnen zodat er een soort gevouwen rol ontstaat. Bestrooi deze met kaas en zet de pan nog 5 minuten in de oven.

Tip: heb je geen ovenvaste koekenpan? Doe dan de deksel op de pan na het toevoegen van de kaas en laat een paar minuten op laag vuur smelten.

HandicapNL

We hebben in het najaar 2021 voor het 3e jaar gelopen voor HandicapNL in Monster. Van 26 september t/m 2 oktober liepen wij, familie, vrienden en vrijwilligers fanatiek en gemotiveerd langs de deuren voor HandicapNL. Van deze opbrengst mocht 50% behouden worden voor onze stichting Voor Elkaar Met Elkaar. Dit leverde een mooi bedrag op van 1773,- euro.

De collecte van HandicapNL is bedoeld voor de gehandicapte mens. Er wordt vaak gedacht dat de overheid het allemaal wel regelt maar toch leven gehandicapten vaak in eenzaamheid of armoede. HandicapNL zorgt voor vriendschapsprojecten, rolstoeltrainingen en dragen zorg voor toegang tot bijvoorbeeld festivals.

Als u dit leest en u heeft interesse om eind september een avond mee te lopen met de collectebus in Monster of via de online collectebussen dan mag u mij altijd benaderen.

Gerda van Heijningen 06-30270545

Van de sponsorcommissie

Op de valreep van 2021 werden we blij verrast met een mooie donatie van kringloopwinkel de Recycling uit 's-Gravenzande. Deze donatie zal gebruikt gaan worden voor het inrichten van de woonkamers in ons toekomstige woonhuis. Ook werd er weer een mooie collecte opbrengst geboekt. Verschillende deelnemers zijn onder begeleiding met de collectebus langs deuren gegaan en dat sprak menigeen aan.

Inmiddels is de spaarpot door sponsorbijdragen en bijdragen van de deelnemers gevuld tot ruim € 60.000. Dat is een mooi resultaat gezien de fase waarin ons wooninitiatief zich nu bevindt.

Om de fondsenwerving in de komende jaren succesvol voort te zetten is het bestuur voornemens een wat uitgebreider fondsenwervingsplan te maken. Dit zal in februari 2022 in concept gereed zijn en daarna gedeeld worden met de ouders. Belangrijk element is het nader uitwerken van de financieringsbehoefte en het koppelen van mogelijke fondsen en sponsoren aan specifieke doelen. Dit alles rekening houdend met de mogelijke planning van het wooninitiatief in de komende jaren.

Pieter Kunz

Donatie kringloopwinkel de Recycling

Hoe mooi!!!!!

Einde 2021 werden we blij verrast met een mooie donatie van kringloopwinkel de Recycling uit 's-Gravenzande. Deze donatie zal gebruikt gaan worden voor het inrichten van de woonkamers in ons toekomstige woonhuis.

Ouders en kinderen van VEME bedanken medewerkers en alle vrijwilligers van Kringloopwinkel De Recycling voor deze prachtige donatie en wenst ieder een goed 2022.

Van het bestuur

Wat zijn we blij dat we kunnen samenkomen, wat zijn we blij dat we allemaal gezond zijn gebleven. Na deze bizarre tijd was het zaterdag 4 september weer de eerste keer dat we bij elkaar waren voor onze contactmiddag. Fijn om elkaar weer te zien. De kinderen gingen op pad om een fruitspeurtocht te doen op het terrein van Woutershof en de ouders staken de koppen bij elkaar. Er was veel te bespreken.

Iedereen werd op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen tussen gemeente en Wonen Wateringen en de acties die stil zijn komen te vallen door de coronaperiode worden weer opgepakt. En er wordt kennis gemaakt met een nieuwe toekomstige bewoonster, Anna.

Helaas hebben we na het krijgen van een negatief woonadvies van Ipse de bruggen afscheid moeten nemen van Paul en zijn familie. Stichting Voor Elkaar Met Elkaar (VEME) kan Paul niet bieden wat hij nodig heeft. Wij wensen Paul en zijn familie het allerbeste en weten dat ook voor Paul een mooi thuis gevonden zal worden.

Wij gaan er weer voor en hopen spoedig de intentieovereenkomst met Wonen Wateringen te kunnen tekenen wat zorgt dat we weer een stap dichter bij onze droom komen.

Veel leesplezier!

Hoe staat het nu met de Aloysiusschool?

Deze vraag krijg ik regelmatig. En de lezers van deze nieuwsbrief vragen zich dat waarschijnlijk ook af.

Woningcorporatie Wonen Wateringen en de gemeente hebben in eerste instantie onderzocht of een herbestemming van de Aloysisusschool mogelijk is. Zij zijn tot de conclusie gekomen dat het erg duur wordt om dit gebouw weer aan alle moderne eisen te laten voldoen. Ook ontstaan er dan veel onrendabele vierkante meters, die moeilijk in de huur te verrekenen zijn. Uiteindelijk is de gemeenteraad akkoord gegaan met de sloop van het gebouw.

Stichting VEME heeft geen voorkeur voor sloop of verbouwen van de school. Ons doel is een mooi en functioneel gebouw waar onze kinderen jaren kunnen wonen en een thuis hebben. Een historisch gebouw is leuk, maar een nieuw gebouw is makkelijker om naar onze wensen in te richten.

Dit hele voortraject heeft helaas veel tijd gekost. Het bestuur van VEME werd er wel eens moedeloos van. De afgelopen maand hebben we echter gesprekken gehad met de gemeente en met Wonen Wateringen waarin we hebben gemerkt dat er toch weer wat stappen in de goede richting zijn gezet.

Er is een plan in grove lijnen gemaakt met daarin de uitgangspunten voor de herontwikkeling van de Aloysius school en de nieuwbouw voor onze stichting. De gemeente en de woningcorporatie hebben dit plan met elkaar doorgesproken en willen daarmee door. De gemeente heeft mankracht en geld vrij gemaakt om dit plan uit te werken en voor goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen.

We hopen dat woningcorporatie Wonen Wateringen en de gemeente er dit jaar nog met elkaar uit komen. Daarna zullen volgende stappen volgen om het project te realiseren.

Er is nog een lange weg te gaan voordat ons project af is. Ik hoop jullie in de volgende nieuwsbrief daarover veel meer te melden.

Martin Zwinkels (Commissie Wonen)