De woning

Onze woning is gepland op de locatie van de gymzaal van de voormalige Aloysiusschool in Monster. De ligging is in een karakteristieke woonwijk in de Rembrandtstraat. Het winkelcentrum van Monster ligt op loopafstand.

In het ontwerp dat nu is overeengekomen zal de bestaande school worden heringericht voor 9 appartementen voor bewoners met autisme die begeleiding nodig hebben vanuit de stichting Klimkoord. Op de locatie van de voormalige Gymzaal zal een appartementengebouw komen met op de 1e verdieping de appartementen voor VEME en gemeenschappelijke ruimten op de begane grond met een terras en tuin. Op de tweede en derde verdieping komen 18 seniorenwoningen met een eigen ingang op de begane grond. Onder het gebouw komt een parkeerkelder om verdere parkeerdruk op de openbareweg te voorkomen.

Ons deel van het appartementengebouw zal bestaan uit 14 appartementen op de 1e verdieping inclusief een ruimte voor de slaapwacht. Op de begane grond, aan de achterzijde van het gebouw, komen 2 gemeenschappelijke woonkamers die verbonden zijn met een gemeenschappelijke keuken inclusief bijkeuken. Op de begane grond komt een speciale badruimte voor algemeen gebruik inclusief snoezelfunctie. Daarnaast is er een was- droogmachine- en strijkruimte en een kantoor voor het zorgpersoneel. Voor de fietsen en andere vervoersmiddelen is er een opslagruimte en er is een aparte vuilcontainerruimte. In het VEME gedeelte van het gebouw komen voorzieningen zoals een tillift in de algemene badruimte, een eigen lift van de begane grond naar de 1e verdieping, domotica om o.a. verlichting en signaleringssystemen te bedienen en er zal rekening worden gehouden met rolstoelgebruik.

In december 2023 is de wijziging van het bestemmingsplan ter inzage gelegd en is de omgevingsvergunning door Wonen Wateringen aangevraagd. Op 8 januari 2024 heeft een inloopavond plaatsgevonden voor de omwonenden. Op deze avond zijn de plannen gepresenteerd en is uitleg gegeven door de gemeente Westland en Wonen Wateringen. Naar verwachting zal rond de zomer 2024 het bestemmingsplan worden vastgesteld en kan in het najaar een omgevingsvergunning worden verstrekt. Voor eind 2024 zullen de voorbereidingen voor de bouw worden gestart. Naar verwachting kan de bouw begin 2025 starten. Het doel is om het gebouw begin 2026 op te leveren.