Framerunners Tessa en Matthew

Vandaag is het zondag 27 maart 2022. Het is een andere zondag dan normaal want we moeten op tijd opstaan. Matthew heeft vandaag zijn eerste wedstrijd met de framerunner. Om 10:15 uur moeten we verzamelen bij atletiekvereniging Olympus ´70 op de Galgeweg in Naaldwijk. Tessa is er al met haar vader en nichtje en zit al in de framerunner. Matthew gaat zich ook klaarmaken en wordt geholpen door zijn trainster Ellen. Anders dan normaal zijn dit keer de framerunners voorzien van een startnummer.

Tessa zit al bijna een jaar op frame running en Matthew zit er net 1,5 maand op en vindt het geweldig. Tessa en Matthew trainen elke week een uur op de baan buiten (outdoor seizoen) en met slecht weer en de winter (indoor seizoen) mogen ze binnen trainen. Bij de training afgelopen woensdag hebben ze uitleg gekregen over de wedstrijd en het startschot wat gegeven zal worden zodat ze niet te erg hiervan gaan schrikken.

Na een korte warming up is het bijna tijd om naar de start te gaan. Om 10:45 uur staan de vijf deelnemers klaar om de 60 meter te gaan lopen. Zoals het hoort bij een echte wedstrijd wordt iedereen voorgesteld en volgt hierna het “klaar voor de start” en “PANG”. Alle deelnemers gaan er vandoor om zo snel mogelijk naar de finish te gaan. Helaas was Matthew toch wel erg onder de indruk van het startschot en kwam hij wat later op gang. Helemaal niet erg want na een eindsprint is hij uiteindelijk over de finish gekomen.

Ongeveer 10 minuten later wordt er opnieuw opgesteld om de 100 meter wedstrijd te lopen. Wel prettig want eigenlijk zat er nog een uur pauze tussen. Ook nu werd er weer een startschot gegeven en konden ze weer snel gaan lopen. Tessa is supersnel van start en heeft al echt goed door hoe ze zo snel mogelijk over de finish komt. Matthew vindt het toch wel zwaar, maar na veel aanmoedigingen van de papa´s, mama´s en andere familieleden die allemaal zijn komen kijken bereikt ook hij de finish. Heel lief wilde Tessa Matthew helpen maar helaas was dat niet toegestaan.

Moe en voldaan gingen de runners weer naar de schuur waar de framerunners opgeborgen werden en mocht Matthew weer in zijn rolstoel. Alle deelnemers hadden het super naar hun zin en hebben aan hun familieleden kunnen laten zien wat ze allemaal kunnen met de framerunners. Alle lof aan de trainers Ellen en Emma die altijd voor ze klaar staan en elke woensdag toch weer de deelnemers motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Ook dat ze op hun vrije zondag toch klaar staan als er een wedstrijd voor de framerunners is.

Mochten jullie enthousiast zijn geworden en willen jullie ze in actie zien, 3 september aanstaande is er een regiowedstrijd waar de Olympus´70 framerunners diverse wedstrijden hebben tegen andere verenigingen die ook aan framerunning doen.