Van het Bestuur, mei 2022

Nu de coronaperikelen vooralsnog achter ons liggen, pakken we de draad weer stevig op. We hebben inmiddels ons projectplan een update gegeven en richten ons hierin op de mogelijke planning van ons wooninitiatief voor de komende jaren. Ook de projectorganisatie is onder de loep genomen. Zo zijn er 5 werkgroepen opgestart om nadere uitwerking te geven aan het woonproject, de zorgorganisatie, communicatie, fondsenwerving en de organisatie van contactmiddagen. Het voelt goed om elkaar weer te kunnen zien en met elkaar aan de slag te gaan.

Nu de gemeenteraadsverkiezingen achter de rug zijn zullen we de sleutelspelers binnen de gemeentelijke politiek binnenkort bijpraten over ons initiatief en de urgentie onder de aandacht brengen. Door juridische kwesties ligt het proces al enige tijd nagenoeg stil bij de Gemeente en Wonen Wateringen. Natuurlijk hebben we hier te maken met een complex proces maar de prioriteit om de Aloysiusschool en het terrein te herontwikkelen vraagt om meer urgentie, daadkracht en samenwerking met alle partijen inclusief de buurt.

Met de deelnemers aan het wooninitiatief gaat het goed. Op 19 februari waren we nog genoodzaakt om via sociaal media de contactmiddag te organiseren maar 2 april konden de deelnemers elkaar weer persoonlijk treffen op Woutershof en hebben zij een heerlijke middag gehad. Ook werd deze dag het geactualiseerde projectplan aan de ouders gepresenteerd.

Voor de rest van het jaar zullen we ons richten op de samenwerking met de Gemeente en Wonen Wateringen om de bouwplannen verder te concretiseren en prioriteit te geven aan de bouw van ons huis. Daarnaast zal er begin juli een activiteitenkalender worden gepresenteerd om in de 2e helft van 2022 en in 2023 fondsen te werven voor de inrichting van het huis. Ook zal op basis van de zorgbehoefte van de deelnemers overleg worden gestart met Ipse de Bruggen om de zorgorganisatie in concept in kaart te brengen. Met verschillende instanties zal contact worden gelegd om de werving van bewoners onder de aandacht te brengen en nader vorm te geven. Voor de communicatie zal een geactualiseerd communicatieplan worden gemaakt waarin het gebruik van de website en sociale media een belangrijke rol zullen krijgen. We ronden het 1e half jaar af met een contactmiddag op zaterdag 2 juli. Genoeg te doen dus….

Annemiek Verroen, voorzitter

Projectplan VEME geactualiseerd

Het bestuur heeft een geactualiseerd projectplan vastgesteld. Het plan is op 2 april 2022, tijdens de contactmiddag, gedeeld met de ouders. Naast missie, visie en financiële aspecten is vooral stilgestaan bij de organisatie en de opzet van de werkgroepen. Inzet is de projectorganisatie concreter in te richten en stappen te gaan zetten om het project in een volgende fase te brengen. Er is nog veel werk te doen en via een aantal werkgroepen zullen woonvisie, zorgvisie, fondsenwering en communicatie/PR nader worden uitgewerkt. Ook zal er door het bestuur in de komende maanden gewerkt worden aan het concretiseren van de samenwerking met Wonen Wateringen en met de Gemeente Westland. Een kennismakingsgesprek met de nieuwe wethouders in de gemeente Westland zal, zodra de samenstelling van het college van B&W bekend is, worden ingepland.

Werkgroep Fondsenwerving

De werkgroep is in de nieuwe samenstelling (Idris, Wanda en Pieter) op 22 april 2022 bij elkaar gekomen en heeft afspraken gemaakt over de nadere invulling van het fondsenwervingsplan. Voor overdracht van al eerder gestarte initiatieven was Annemiek aanwezig.

Er zal een agenda worden gemaakt voor concrete fondsenwervingsactiviteiten in 2022 en 2023. Het gaat hierbij om o.a. collectes en lokale initiatieven om geld in te zamelen. Daarnaast zal een opzet worden gemaakt voor het benaderen van de grotere fondsen. Die zullen benaderd worden zodra projecten in de tijd concreter worden. Op de website zal een doneerbutton/QR code worden geplaatst en zal een pagina over donaties worden toegevoegd met daarbij ook de formulieren die benodigd zijn voor aftrekbare giften bij de belastingdienst. Op 2 juli zal de aanpak gedeeld worden met de ouders tijdens de contactmiddag.

Framerunners Tessa en Matthew

Vandaag is het zondag 27 maart 2022. Het is een andere zondag dan normaal want we moeten op tijd opstaan. Matthew heeft vandaag zijn eerste wedstrijd met de framerunner. Om 10:15 uur moeten we verzamelen bij atletiekvereniging Olympus ´70 op de Galgeweg in Naaldwijk. Tessa is er al met haar vader en nichtje en zit al in de framerunner. Matthew gaat zich ook klaarmaken en wordt geholpen door zijn trainster Ellen. Anders dan normaal zijn dit keer de framerunners voorzien van een startnummer.

Tessa zit al bijna een jaar op frame running en Matthew zit er net 1,5 maand op en vindt het geweldig. Tessa en Matthew trainen elke week een uur op de baan buiten (outdoor seizoen) en met slecht weer en de winter (indoor seizoen) mogen ze binnen trainen. Bij de training afgelopen woensdag hebben ze uitleg gekregen over de wedstrijd en het startschot wat gegeven zal worden zodat ze niet te erg hiervan gaan schrikken.

Na een korte warming up is het bijna tijd om naar de start te gaan. Om 10:45 uur staan de vijf deelnemers klaar om de 60 meter te gaan lopen. Zoals het hoort bij een echte wedstrijd wordt iedereen voorgesteld en volgt hierna het “klaar voor de start” en “PANG”. Alle deelnemers gaan er vandoor om zo snel mogelijk naar de finish te gaan. Helaas was Matthew toch wel erg onder de indruk van het startschot en kwam hij wat later op gang. Helemaal niet erg want na een eindsprint is hij uiteindelijk over de finish gekomen.

Ongeveer 10 minuten later wordt er opnieuw opgesteld om de 100 meter wedstrijd te lopen. Wel prettig want eigenlijk zat er nog een uur pauze tussen. Ook nu werd er weer een startschot gegeven en konden ze weer snel gaan lopen. Tessa is supersnel van start en heeft al echt goed door hoe ze zo snel mogelijk over de finish komt. Matthew vindt het toch wel zwaar, maar na veel aanmoedigingen van de papa´s, mama´s en andere familieleden die allemaal zijn komen kijken bereikt ook hij de finish. Heel lief wilde Tessa Matthew helpen maar helaas was dat niet toegestaan.

Moe en voldaan gingen de runners weer naar de schuur waar de framerunners opgeborgen werden en mocht Matthew weer in zijn rolstoel. Alle deelnemers hadden het super naar hun zin en hebben aan hun familieleden kunnen laten zien wat ze allemaal kunnen met de framerunners. Alle lof aan de trainers Ellen en Emma die altijd voor ze klaar staan en elke woensdag toch weer de deelnemers motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Ook dat ze op hun vrije zondag toch klaar staan als er een wedstrijd voor de framerunners is.

Mochten jullie enthousiast zijn geworden en willen jullie ze in actie zien, 3 september aanstaande is er een regiowedstrijd waar de Olympus´70 framerunners diverse wedstrijden hebben tegen andere verenigingen die ook aan framerunning doen.

Werkgroep wonen, bezoek Het Huis in Leidschendam

Vanuit het bestuur is er contact met verschillende andere ouderinitiatieven. Eén daarvan is Het Huis in Leidschendam. Op hun website www.stichtinghethuis.nl kan je zien hoe het project er uit ziet. Het Huis is in juli 2021 opgestart. Op 28 maart zijn we uitgenodigd om het project te bekijken. Wat een mooi project. Prachtig ruim opgezet op een mooie plek. We waren allemaal onder de indruk en hebben veel inspiratie op kunnen doen. We gaan ons met nog meer energie inzetten voor ons eigen project.

Asperges, het favoriete recept van Glenn

Benodigdheden voor 2 personen;

500 gr Asperges

3 eieren

ca. 150 gram Beenham in plakjes

Zakje saus voor asperges

500 gram Krielaardappelen

(eventueel vlees naar keuze)

Maak de asperges schoon en breek ze in stukjes. Schil de aardappelen.

Kook beide (apart) met wat zout gaar.

In de tussentijd de eieren koken, pellen en fijnmaken.

De ham plakjes in kleine stukjes snijden.

Als de aardappelen en asperges gaar zijn de saus volgens de verpakking aanmaken.

Verdeel de ingrediënten over 2 borden en doe er wat saus overheen.

Eet smakelijk!

Van het bestuur

Beste mensen,

We laten 2021 achter ons en zijn blij dat we allen de drempel van het nieuwe jaar weer over zijn. De eerste maand van het jaar 2022 is alweer een feit en wij zijn blij u onze eerste nieuwsbrief van dit jaar te mogen sturen.

Ook 2021 werd gekenmerkt door corona waardoor er flink rekening gehouden moest worden met samenkomen en het organiseren van acties. Waar mogelijk en verantwoord hebben we de contactmiddagen door laten gaan en ook hebben we elkaar een aantal maal via de digitale weg gesproken. Altijd fijn om elkaar te treffen.

Met het vertrek van Paul en de komst van Anna is het bewonersaantal op 8 blijven staan. Bij aanvang van het woonhuis zullen 12 kinderen onderdak krijgen in hun nieuwe ‘thuis’. Het komend jaar zullen wij aandacht besteden aan het ontvangen van nieuwe kinderen en hun ouders om de club compleet te krijgen. Ook het opzetten van acties en het aanschrijven van fondsen en bedrijven om dit project tot een succes te maken zal onze aandacht krijgen. Kinderen en ouders zullen weer collecte lopen voor Handicapnl en de NSGK waarmee er altijd weer een mooi bedrag opgehaald wordt. Er ligt werk op ons te wachten in 2022. Wij gaan de schouders er weer onder zetten, we hebben er zin in.

Veel leesplezier

Hoe staat het nu met de Aloysiusschool?

Aan het eind van het jaar was er goed nieuws voor ons wooninitiatief. Het college van de gemeente Westland heeft besloten dat sloop van de Aloysiusschool de beste mogelijkheid is om het terrein te her ontwikkelen.

Helaas heeft de historische werkgroep Monster/Ter Heyde aangegeven in hoger beroep te gaan tegen de sloop.

De onderhandelingen tussen de gemeente en Woningcorporatie Wonen Wateringen zullen in de tussentijd wel gewoon opgepakt worden. Op korte termijn zullen wij ook met de woningcorporatie een intentieovereenkomst gaan opstellen. Ook het verder uitwerken van de plannen en het op de hoogte brengen van de bewoners in de omgeving van het plan zal dan opgepakt gaan worden.

Wij hopen dat het hoger beroep niet tot al te veel vertraging zal leiden.

We wensen onszelf dan ook een druk nieuw jaar. Met een hoop te regelen. Dat zou namelijk inhouden dat onze droom verwezenlijkt kan worden.

Martin Zwinkels (Commissie Wonen)

De decembermaand van Nienke….

Nienke vierde met haar familie Sinterklaas in een huisje in Almen. Samen met Sharon werden gedichtjes voorgelezen en cadeautjes uitgepakt. Heel blij kon er daarna gespeeld worden met haar nieuwe Paw Patrol vrachtwagen.

De decembermaand van Kelly….

Wat een verrassing zo’n sinterklaas ballon. Dit was wel het mooiste cadeau en Kell heeft er uurtjes mee liggen spelen. Zo knapte ze snel weer op na een ziekenhuisopname en kon met de Kerst weer meedoen met alle gezelligheid aan de dinertafel. Eten is niet haar favoriete bezigheid (snoepen wel) maar wat is er nou leuker dan lekker dollen met je zus.